Follow this blog with bloglovin

Follow Meg-på godt og vondt!

tirsdag 22. mars 2011

Som besatt

I dag løp jeg et minutt på mølla i elleve kilometer i timen.
Det første halve minuttet var så vidunderlig enkelt at jeg ble sjokkert over meg selv. Jeg liksom bare fløy som en fjær langs rullebåndet.
Men så kom halvminutt nummer to og alt jeg har å si er;spy.
På slutten begynte jeg å se stjerner. Jeg er ingen ekspert, men noe sier meg at det ikke kan være så veldig sunt. Da minuttet var over var det en desperat Hilde som febrilsk satte ned farten på det jeg i ettertid vil referere som et verk av satan.
Men jeg ble varm da, noe som i grunnen var målet.
Jeg beundrer de som løper fort på mølla. Jeg har nemlig lagt merke til at de med jevne mellomrom hopper til siden, med bena på begge sider av "rullebåndet" for å drikke vann. Det kunne jeg greid og. Men så hopper de tilbake,rett på et bånd som fortsatt ruller i det tempoet de løp i før pausen. Hvordan greier de å holde seg på beina?
Jeg tør ikke å forsøke engang. Noe sier meg at det hadde tatt meg trehundredels av et sekund før jeg hadde befunnet meg lett henslengt og blodig i veggen bak meg.

Jeg lovet meg selv at jeg ikke skulle bli besatt av denne maraton-greia mi. Ideen var at det skulle være en morsom utfordring for meg selv.Et siste krampetak mens jeg fortsatt befinner meg i tyveårene.
Men for sent, sånn gikk det ikke.
Nå har jeg "Googlet" frem et maratonprogram for nybegynnere.
Jeg vet ikke hva denne frøken Waitz legger i ordet "nybegynner", men det er tydeligvis noe helt annet enn hva jeg legger i det. Jeg tenkte litt opp banen "strekk ut til lyden av musikk" som første treningsøkt.
Hahahaha
Første dagen i dette programmet  skal jeg løpe fem kilometer. Fem kilometer er 1,6 kilometer mer enn jeg greier i dag og da er jeg helt ferdig etterpå. Jeg tror jeg skal legge til to uker med forkurs på dette programmet,hvor jeg løper tre kilometer og heller bruke trettiseks uker på dette programmet, istedenfor sytten. Doble alt. Jeg rekker det, sant? *Finne ut*
Nei, det rekker man ikke litt engang. Fader altså. Jeg ligger sørenmeg tre måneder på etterskudd med treninga. Dette var jo både motiverende og svært så inspirerende.
http://www.oslomaraton.no/Treningsprogram/trening_maraton_nybegynner.pdf
Kanskje jeg kan kombinere litt med både enkle og doble uker? Og burde det ikke og legges inn styrketrening innimellom all løpingen?
Hva? Noen som har peiling? Hjelp?

Det som fascinerer meg er at på noen uker så står det hvileuker bak  dagen merket ;"langkjøring". Det vil si at du løper litt kortere på denne distansen enn du gjorde uka før.
Men jeg ville aldri kalt en uke hvor du tilsammen skal løpe trettifem kilometer for hvileuke.
Ligge i vannrett stilling i en sofa i en uke er hva jeg ville kalt for hvileuke.
Og det ser det ikke ut til at jeg skal gjøre før i Oktober, så juhu.
(Heia Sats;  http://www.sats.com/no/start/1-Trening/Gruppetrening/Event/SATS-Running-Club/ og
http://www.sats.com/no/start/1-Trening/Gruppetrening/Event/SATS-Running-Club/Veckoschema/)

Nytt kvinnekraft fra IKS er på vei ut og jeg har smugtittet, nysgjerrig som jeg er.
Det er gøy å se egne tekster trykket på papir, men litt skumnmelt og. Snart sitter mange jenter i sine lune hjem og leser det jeg har skrevet. Jeg la merke til at det er blitt en feil når jeg sendte tekstene, så det er jo blitt en tanke mange og unødvendige kolonner. Tett er ikke stikkordet her. Bare luftig og slitsomt, noe som ikke i det hele tatt kommer til å plage meg ut i evigheten.
Men "Fuck it", nå skal jeg henge opp tøy,se True Blood og planlegge et antrekk jeg kan bruke når jeg skal drikke kaffe med type mann i morra.

2 kommentarer:

  1. LØP TIL DU SPYR SIER JEG!!!

    Jada. Skal vi jogge?

    SvarSlett
  2. Hahahaha.
    Ja,jogge rundt Sognsvann. Jeg er med!!

    SvarSlett