Follow this blog with bloglovin

Follow Meg-på godt og vondt!

onsdag 21. september 2011

Hakuna matiti.

Dette er en peis. Jeg ønsker meg peis.Peis er varmt og lukter godt.
Dessuten er peis det eneste jeg får lov til å røre når jeg er hos Ø. Okey,jeg får røre fjernkontrollene og.En av de i allfall.Men bare de to tastene som regulerer kanalene.Han er redd for tv`en sin. Jeg klandrer han ikke.
I dag satt jeg barnevakt for barna til A.Jeg tok mange morsomme bilder av de.Jentene var veldresserte,de hadde vært hos fotograf før og viste meg hvordan de skulle posere.Det var gøy.
Vi så løvenes konge og jeg gråt da Simba sin pappa døde.Simba betyr løve på swahili.Nala betyr sulten. "Hakuna matata" betyr "ingen problem",men om du bytter ut noen bokstaver så blir det "hakuna matiti".Det betyr "ingen pupper".Det finnes andre ord du kan putte bak "hakuna" og,men jeg vil ikke skrive de her.De velger jeg å sensurere.Disse ordene egner seg ikke for sarte øyne,men hver gang jeg sier de til folk som kan swahili,da rødmer de. Også ler de,for uansett hvordan du vender og vrir på det;tiss/bæsj/promp-humor er ganske gøy.
Swahili er et språk de snakker i Kenya,Uganda Tanzania og noen andre land på kontinentet Afrika.Jeg liker swahili. På folkehøyskolen var det swahili-kurs.Der gikk jeg før jeg skulle reise til Kenya. Så pussig.Enten så fulgte jeg ikke med i timen,eller så er swahili et vanskelig språk å lære.Uansett så er alle de stygge ordene,turistfraser og "god natt" det eneste jeg husker.Så veldig,veldig,veldig pussig.
Jaja,Hakuna makende...(ooops).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar